Maak kennis met de gemeentelijke ombudsman
Jan de Roos en Aukje Verstegen.
Wanneer u niet tevreden bent over de manier waarop de gemeente uw klacht heeft afgehandeld, kunt u de hulp van de gemeentelijke ombudsman of de plaatsvervangend gemeentelijke ombudsman inschakelen. Zij bieden een onafhankelijke beoordeling van uw klacht en proberen samen met u te zoeken naar een passende oplossing. Maar wie zijn deze ombudsmannen precies, wat doen ze en waarvoor kunt u hen benaderen?
Luisterend oor
De ombudsmannen zijn onafhankelijke personen die klachten behandelen over de manier waarop de gemeente u heeft behandeld. Denk hierbij aan hoe een medewerker met u is omgegaan of aan beslissingen van gemeentelijke instanties die u persoonlijk treffen. Als inwoner van Oost Gelre kunt u de ombudsmannen inschakelen wanneer u niet tevreden bent met hoe zij uw klacht hebben afgehandeld.
Aukje Verstegen is de gemeentelijke ombudsman en Jan de Roos is de plaatsvervangend gemeentelijke ombudsman van Oost Gelre. Zij zorgen ervoor dat uw klacht serieus wordt bekeken en dat de gemeente op de juiste manier handelt. “Wij bieden een luisterend oor en proberen problemen op een informele manier op te lossen. Zonder direct naar ingewikkelde procedures te grijpen,” legt Aukje uit. “Wij horen inwoners echt aan.”
Objectief handelen
U kunt de ombudsmannen inschakelen als u vindt dat de gemeente niet adequaat heeft gereageerd op uw klacht. De klachtenprocedure van Oost Gelre bestaat uit 2 fasen. Eerst wordt uw klacht behandeld door de klachtbehandelaar van de gemeente: de gemeentesecretaris. Bent u daarna nog steeds niet tevreden? Dan kunt u in de tweede fase uw klacht voorleggen aan de ombudsmannen.
Het doel van de ombudsmannen is om de relatie tussen inwoners en de gemeente te verbeteren. Dit doen ze door eerlijk en onafhankelijk te kijken naar wat er is misgegaan. “Wij hebben geen rol binnen de gemeente zelf,” benadrukt Jan. “Daardoor kunnen we objectief handelen en proberen om de communicatie en het vertrouwen te herstellen.”
In gesprek
Als een gesprek tussen u en de gemeente zinvol is, zullen de ombudsmannen dit organiseren. “We vinden het belangrijk dat de gemeente en de inwoners weer in gesprek komen", legt Aukje uit. “Een persoonlijke benadering werkt vaak veel beter dan formele brieven en documenten heen en weer sturen.”
Het doel is altijd om samen naar een oplossing te zoeken. Maar ze kunnen ook aanbevelingen doen aan de gemeente als er verbeteringen mogelijk zijn in de werkwijze of communicatie. Jan: “Zelfs als een oplossing niet haalbaar blijkt, zorgen wij ervoor dat de inwoner altijd een duidelijk antwoord krijgt. Transparantie is essentieel.”
Meer informatie
Heeft u een klacht over de gemeente en komt u er dus samen niet uit? Aarzel dan niet om de ombudsmannen in te schakelen. Zij staan voor u klaar met een onafhankelijke blik en proberen samen met u en de gemeente tot een oplossing te komen. Meer informatie over de procedure en hoe u contact kunt opnemen, vindt u op de website Ombudsman Oost Gelre.