Kwijtschelding
Heeft u een laag inkomen en kunt u de gemeentebelasting niet of met moeite betalen? Vraag dan kwijtschelding aan. Dan hoeft u mogelijk (een deel van) de belastingaanslag niet te betalen.
Instructie tekst: U ontvangt de belastingaanslag rond 26 maart 2024. Daarna kunt u kwijtschelding aanvragen over 2024.
Zorg dat u alle bewijsstukken (bijvoorbeeld bankafschriften en loonstroken) als digitaal bestand gereed hebt. Het liefst ontvangen wij de documenten als PDF-bestand. Op die manier kunnen wij uw aanvraag het snelst verwerken. Zorg er in ieder geval voor dat de stukken duidelijk leesbaar zijn!
Wat u moet weten
- Ontvangt u een uitkering ingevolge de participatiewet van Fijnder op het moment dat we de belastingaanslag versturen? Dan krijgt u automatisch kwijtschelding. U hoeft zelf geen kwijtschelding aan te vragen.
- De gemeente geeft kwijtschelding voor maximaal:
- onroerende zaakbelasting
- rioolheffing
- vastrecht van de afvalstoffenheffing
- € 14,40 voor ledigingen Diftar
- De rest van de belastingaanslag moet u op tijd betalen.
- Hoe meer volwassenen vanaf 27 jaar in uw woning wonen, hoe minder kwijtschelding u krijgt. Dit geldt niet voor:
- Studenten
- Kostgangers die een commerciële huurprijs betalen
- U kunt kwijtschelding aanvragen als uw inkomen en vermogen op of onder de normbedragen blijft.
Normbedragen voor inkomen
Uw situatie | Maximaal inkomen per maand inclusief vakantiegeld |
Alleenstaande, nog geen recht op pensioen | € 1.283,83 |
Alleenstaande met recht op pensioen | € 1.531,46 |
Alleenstaande ouder, nog geen recht op pensioen | € 1.283,83 |
Alleenstaande ouder met recht op pensioen | € 1.531,46 |
Samenwonend, beiden nog geen recht op pensioen | € 1.834,04 |
Samenwonend, 1 persoon recht op pensioen | € 2.081,40 |
Samenwonend, beiden met recht op pensioen | € 2.086,40 |
Normbedragen voor vermogen
Uw situatie | Maximaal vermogen |
---|---|
Alleenstaande | € 7.575 |
Alleenstaande ouder | € 15.150 |
Samenwonend | € 15.150 |
U kunt ook een kwijtschelding aanvragen met het aanvraagformulier
- U kunt het aanvraagformulier ook ophalen tijdens openingstijden van het gemeentehuis.
- U kunt ons informatienummer (0544) 39 35 35 bellen, dan sturen wij u het aanvraagformulier toe.
- Als u het formulier te ingewikkeld vindt dan kunt u via het informatienummer een afspraak maken met de afdeling Bedrijfsvoering om het formulier voor u in te vullen. U hoeft dan alleen de juiste bewijsstukken mee te brengen.
Stuur het volledig ingevulde aanvraagformulier met de bewijsstukken op naar:
Gemeente Oost Gelre
t.a.v. de invorderingsambtenaar
Postbus 17, 7130 AA Lichtenvoorde
Verkort formulier kwijtschelding
Hebt u vorig jaar volledige kwijtschelding ontvangen? En is uw gezinssituatie en adressering, inkomen en vermogen niet gewijzigd. Dan kunt u een verkort formulier indienen. In alle andere gevallen, ook bij een verhuizing, moet u het uitgebreide formulier gebruiken.
De verkorte aanvraag kan op meerdere manieren:
- Online via DigiD.
- U kunt het verkorte formulier ophalen tijdens openingstijden van het gemeentehuis.
- U kunt ons informatienummer (0544) 39 35 35 bellen, dan sturen wij u het formulier toe.
- Schriftelijk via het verkorte aanvraagformulier. U vindt de pdf hieronder.
Hoe werkt het?
- Als u kwijtschelding wilt aanvragen, dan dient u dat te doen met het (digitale) aanvraagformulier. Vraag binnen 6 weken na de datum op de belastingaanslag kwijtschelding aan.
- Lukt het u niet om zelf kwijtschelding aan te vragen? Maak dan een afspraak met afdeling Dienstverlening & Bedrijfsvoering via (0544) 39 35 35. Dan vullen we samen met u het formulier in. U hoeft dan alleen de bewijsstukken mee te nemen.
- Nadat u het aanvraagformulier met de bewijsstukken heeft ingeleverd, hoeft u dan de aanslag niet te betalen. U wacht dan eerst op het bericht of u wel of geen kwijtschelding krijgt. Dit kan maximaal 8 weken duren.
- Heeft u een machtiging afgegeven voor automatische incasso van de belasting? En krijgt u kwijtschelding toegewezen? Dan boekt de gemeente het teveel betaalde zo snel mogelijk terug op uw rekening. Ook passen we het maandbedrag aan.
Wat heeft u nodig?
U moet bewijs laten zien van uw financiële situatie. Woont u samen met uw partner? Dan heeft u ook alle bewijsstukken van uw partner nodig:
- inkomen: maandspecificatie van loon, pensioen, uitkering(en), studiefinanciering, bijverdiensten, belastingteruggave, alimentatie die u krijgt, toeslagen, kindgebonden budget.
- woonkosten: huurspecificatie of hypothecaire lening.
- bezit en vermogen: laatste afschrift van al uw bankrekeningen, kentekenbewijs van uw auto, aandelen, lijfrentepolissen, obligaties, spaarpolissen, deposito’s, levensverzekeringen.
- uitgaven: polis ziektekostenverzekering, rekening kinderopvang, alimentatie die u betaalt.
Wat u verder nog moet weten
- Ook voor de waterschapsheffing is kwijtschelding mogelijk. Dit vraagt u aan bij het waterschap.
- Ondernemers kunnen alleen kwijtschelding krijgen bij een saneringsakkoord met alle schuldeisers tot gedeeltelijke betaling van de schuld tegen finale kwijting.
Vragen?
Neem dan contact op met de afdeling Dienstverlening & Bedrijfsvoering, team Financiën via (0544) 39 35 35.