Huisnummeruitgifte

U vraagt zelf een uitgifte of wijziging nummeraanduiding aan als er sprake is van een nieuw verblijfsobject zonder dat er een omgevingsvergunning voor nodig is. Voorwaarde is dat de nieuwe objecten voldoen aan de strikte definitie van een verblijfsobject.

Wat u moet weten

Het huisnummer bepaalt samen met de straatnaam en postcode uw adres. U bent op dit adres ingeschreven en vindbaar. De wet Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) regelt wat verblijfsobjecten zijn (en dus een huisnummer mogen krijgen). Nummers geeft de gemeente op drie manieren uit:

  • Bij het behandelen van een bouwaanvraag regelt de gemeente een nummeraanduiding.
  • De gemeente kan een huisnummer aanpassen door het te vernummeren. Bij vernummering vervangen we het huisnummer door een nieuw huisnummer. Dit kan bijvoorbeeld voorkomen bij het splitsen van een woning. De gemeente maakt een vernummering vooraf kenbaar aan eigenaren/gebruikers.
  • Op verzoek van de eigenaar van een verblijfsobject.

Vragen?

Neem dan contact op met de afdeling GEO-informatie via (0544) 39 35 35.