Besluitenlijsten

Wekelijkse besluiten namens het college van B&W.
Instructie tekst: Legenda: BP= wethouder Bart Poskamp, ED= wethouder Ellen Dusseldorp, JH= wethouder Jos Hoenderboom, AS= wethouder Arjen Schutten en GT=Gerjan Teselink

Januari 2025

Week 2 - Besluitenlijst 7 januari 2025

Besluitenlijst College van B&W

7 januari 2025

Portefeuillehouder AB - Wijziging Algemene Plaatselijke Verordening (57041-2024)

Nieuwe landelijke wetgeving, jurisprudentie en maatschappelijke ontwikkelingen maken het noodzakelijk om de APV van tijd tot tijd aan te passen. Wij vragen u bijgevoegde wijzigingen in de APV vast te stellen.

Besluit:

  1. In te stemmen met het voorstel aan de raad om:
    1. De APV te wijzigen conform bijgevoegd raadsbesluit.
Portefeuillehouder ED - Wijzigingen verordening sociaal domein per 01-01-2025 (56156-2024)

Met het vaststellen van één verordening voor het sociaal domein staat de hulpvraag van de inwoner centraal. Er wordt gekeken welke mogelijke oplossingen de inwoner zelf of met zijn netwerk kan regelen en de verordening maakt, als het nodig is, maatwerk beter mogelijk. Hiermee werken we vanuit 'de bedoeling van de regels’. Jaarlijks zijn er twee momenten om aanpassingen door te voeren en de verordening aan te passen of deze opnieuw vast te stellen. In deze verordening zijn artikelen toegevoegd die beschrijven wat de gemeente verstaat onder eigen kracht en gebruikelijke hulp. Daarnaast wordt beschreven hoe de hoogte van het pgb voor professionele hulp voor hulp bij het huishouden wordt berekend en wordt de hoogte van de eigen bijdrage voor het collectief vraagafhankelijk vervoer (ZOOV) niet meer bij verordening vastgesteld maar in Nadere regels maatschappelijke ondersteuning.

Besluit:

  1. In te stemmen met het voorstel aan de raad om:
    1. De verordening Sociaal Domein 2025 met terugwerkende kracht vast te stellen per 1 januari 2025.
Portefeuillehouder ED - Protocol en Programma Voor- en Vroegschoolse Educatief aanbod 2025 (57723-2024)

Het vaststellen van het protocol en programma geeft uitvoering aan de Wettelijke verplichting uit de Wet ontwikkelingskansen door kwaliteit en educatie (Wet OKE) om een goed voorschools aanbod te doen aan alle jonge kinderen uit Oost Gelre met een taalachterstand. Daarmee worden de onderwijskansen van kinderen uit Oost Gelre die dit nodig hebben vergroot.

Besluit:

  1. Het programma Voor- en Vroegschoolse Educatie 2025 Oost Gelre vast te stellen.
  2. Het protocol Voor- en Vroegschoolse Educatie Oost Gelre vast te stellen.
Portefeuillehouder JH - Beslissing op bezwaarschrift Het Meinen 2 Vragender (58724-2024)

Het bezwaarschrift was een dag te laat ingediend, waardoor de bezwarencommissie heeft afgezien van horen. Bezwaarmaker heeft geen redenen aangevoerd waarom hij te laat was met het indienen van zijn bezwaarschrift. Dit heeft als gevolg dat het bezwaarschrift niet-ontvankelijk wordt verklaard. Niet-ontvankelijk betekent dat uw college niet hoeft te kijken naar de inhoud van het bezwaarschrift.

Besluit:

  1. Het bezwaarschrift d.d. 13 november 2024 tegen het besluit van 1 oktober 2024 niet-ontvankelijk te verklaren.

25 december 2024

Portefeuillehouder JH - Woningsplitsing Veenweg 1 in Harreveld (57614-2024)

Er wordt geadviseerd mee te werken aan het ingediende verzoek om de bestaande woning te splitsen in twee afzonderlijke wooneenheden nu wordt voldaan aan de voorwaarden voor woningsplitsing uit het tijdelijk deel van het omgevingsplan.

Besluit:

  1. In principe en onder voorwaarden mee te werken aan het verzoek tot splitsen van de bestaande woning in twee wooneenheden op het perceel Veenweg 1 in Harreveld.
  2. In te stemmen met het opstellen en sluiten van een anterieure overeenkomst met initiatiefnemer voor het onder 1. genoemde initiatief.

12 november 2024

Portefeuillehouder JH - Programma van eisen woningbouw Bakkerstraat Lievelde (45101-2024)

De gronden ten zuiden van de Bakkerstraat in Lievelde zijn, in overleg met Lievelds Belang, een geschikte locatie bevonden om hier woningbouw te ontwikkelen.
Om hier woningbouw te ontwikkelen is een Programma van Eisen opgesteld waarmee een ruimtelijk en stedenbouwkundig gedragen woningbouwplan kan ontstaan. Het college wordt gevraagd om akkoord te gaan met deze ontwikkeling voor woningbouw op de aangewezen locatie ten zuiden van de Bakkerstraat te Lievelde en het programma vast te stellen.

Besluit:

  1. De percelen ten zuiden van de Bakkerstraat te Lievelde als potentiële woningbouwlocatie aan te wijzen.
  2. Voor het genoemde onder 1. het ‘Programma van Eisen Lievelde’ vast te stellen.
Portefeuillehouder JH - Programma van eisen woningbouw rondom Banningweg 1 Groenlo (48434-2024)

De grond rondom het perceel Banningweg 1 te Groenlo (Zwolle) is, nu er op korte termijn geen mogelijkheden voor woningbouw in Zwolle mogelijk zijn, als een geschikte locatie bevonden om hier woningbouw te ontwikkelen.
Om hier woningbouw te ontwikkelen is een Programma van Eisen opgesteld waarmee een ruimtelijk en stedenbouwkundig gedragen woningbouwplan kan ontstaan. Het college wordt gevraagd om akkoord te gaan met deze ontwikkeling voor woningbouw op de aangewezen locatie rondom het perceel Banningweg 1 te Groenlo en het programma vast te stellen.

Besluit:

  1. Het perceel rondom het perceel Banningweg 1 te Groenlo als potentiële woningbouwlocatie aan te wijzen.
  2. Voor het genoemde onder 1. het ‘Programma van Eisen Zwolle’ vast te stellen.
Week 3 - Besluitenlijst 14 januari 2025

Besluitenlijst College van B&W

14 januari 2025

Portefeuillehouder AB - Regionaal beleidsplan aanpak van mensenhandel (56878-2024)

In het Interbestuurlijk Programma 2018 en het Programma Samen tegen mensenhandel is afgesproken dat alle gemeenten beleid dienen te hebben vastgesteld voor de aanpak van mensenhandel. Met de vaststelling van dit beleidsplan bundelen de acht Achterhoekse gemeenten de krachten voor een gezamenlijke aanpak van mensenhandel.

Besluit:

  1. Het regionaal beleidsplan mensenhandel vast te stellen.
Portefeuillehouder ED - Woonzorgvisie Oost Gelre (4422-2024)

Voorstel om in te stemmen met de Woonzorgvisie Oost Gelre en de Uitvoeringsagenda. In de Uitvoeringsagenda vindt u de verdere uitwerking en vervolgstappen op basis van de visie.
Met een Woonzorgvisie willen we op basis van onderzoek en analyse sturing geven aan de manier hoe we de vragen rondom wonen en zorg in willen vullen. We willen voorbereid zijn op de toekomst en in staat zijn om tijdig te anticiperen op de toekomstige woonvraag van verschillende doelgroepen.

Besluit:

  1. In te stemmen met het voorstel aan de raad om:
    1. De Woonzorgvisie Oost Gelre vast te stellen.
    2. De Uitvoeringsagenda Woonzorgvisie Oost Gelre vast te stellen.
    3. € 400.000 incidenteel beschikbaar te stellen voor de periode 2025 en 2026 vanuit de bestemmingsreserve sociaal domein (€ 200.000) en bestemmingsreserve wonen (€ 200.000) voor de uitvoering van het Uitvoeringsprogramma.

17 december 2024

Portefeuillehouder JH - Functieverandering naar Wonen Steenbraakweg 1 Groenlo (46869-2024)

Voor een optimale planontwikkeling voor woningbouw op de locatie Oude Papendijk 4 te Groenlo en de omliggende gronden zijn voor een deel gronden nodig die in eigendom zijn van het agrarisch bedrijf Steenbraakweg 1 te Groenlo.
Dit agrarisch bedrijf wil stoppen met de bedrijfsvoering en na sloop van alle aanwezige bedrijfsbebouwing een drietal woningen realiseren. Dit is mogelijk door maatwerk toe te passen. Het college wordt geadviseerd om aan het verzoek mee te werken.

Besluit:

  1. In principe en onder voorwaarden mee te werken aan functieverandering naar Wonen op het perceel Steenbraakweg 1 te Groenlo.
  2. Voor het onder 1. genoemde initiatief een anterieure overeenkomst met initiatiefnemer aan te gaan.
Portefeuillehouder AS - Koopovereenkomst agrarische grond omgeving Oude Papendijk Steenbraakweg (56089-2024)

Met de eigenaar van een perceel grond nabij de Steenbraakweg en grenzend aan het projectgebied voor woningbouw aan de Oude Papendijk is overeenstemming bereikt over de aankoop. Met dit voorstel wordt geadviseerd om tot aankoop te besluiten.

Besluit:

  1. Een gedeelte van een perceel landbouwgrond, gelegen te Groenlo nabij de Steenbraakweg aan te kopen, zulks op basis van bijgevoegde overeenkomst, onder (onder meer) de voorwaarde dat de gemeenteraad een voldoende dekkend aankoopkrediet beschikbaar stelt.
Week 5 - Besluitenlijst 28 januari 2025

Besluitenlijst College van B&W

28 januari 2025

Portefeuillehouder JH - Beleidsregels intrekken omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen Oost Gelre 2025 (54452-2024)

Met het vaststellen van de ‘beleidsregels intrekken omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen Oost Gelre 2025’ wordt het oud-intrekkingsbeleid geactualiseerd naar de Omgevingswet

Besluit:

  1. De beleidsregels intrekken omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen Oost Gelre 2025 vast te stellen.
  2. De beleidsregels intrekken omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen Oost Gelre 2017 in te trekken.
Portefeuillehouder JH - Beslissing op bezwaar tegen verbouwing Winterswijkseweg 16, 18 en 18b Groenlo (3858-2025)

Het bezwaarschrift is gericht tegen het besluit van 12 september 2024 tot het verbouwen van het bestaande pand op Winterswijkseweg 16, 18 en 18b te Groenlo tot kantoor op de begane grond en twee appartementen op verdieping. Na het behandelen van het bezwaarschrift door de bezwarencommissie bleek dat de bezwaargronden ongegrond dienen te worden verklaard.

Besluit:

  1. Het bezwaarschrift d.d. 8 oktober 2024 tegen het besluit van 12 september 2024 ontvankelijk te verklaren.
  2. Het bezwaarschrift d.d. 8 oktober 2024 tegen het besluit van 12 september 2024 ongegrond te verklaren.
Portefeuillehouder BP - Exploitatie- en huurovereenkomst sporthal Den Elshof Groenlo (41889-2025)

In het raadsbesluit van 17 oktober 2023 is een bedrag van € 2,65 miljoen beschikbaar gesteld voor de verbouwing en verduurzaming van sporthal Den Elshof. Dit maakt onderdeel uit van toekomstbestendige binnensportvoorzieningen met onder andere de bouw van de nieuwe sporthal Barkenkamp. Stichting sporthal Den Elshof gaat deze verbouwing / verduurzaming uitvoeren. Voor de exploitatie is een exploitatie- en huurovereenkomst opgesteld. Hiermee verzelfstandigen we sporthal Den Elshof. Het advies is om in te stemmen met de exploitatie- en huurovereenkomst voor 10 jaar.

Besluit:

  1. Een investeringsbijdrage van maximaal € 2,65 miljoen te verstrekken aan Stichting sporthal Den Elshof voor het uitvoeren van de verduurzaming/renovatie van sporthal Den Elshof, te dekken vanuit het krediet dat de raad beschikbaar gesteld heeft in het kader van het toekomstbestendig voorzieningenplan binnensportaccommodaties Groenlo.
  2. De huur- en exploitatieovereenkomst 2025-2035 te sluiten met Stichting sporthal Den Elshof en het financiële nadeel van € 16.738 per jaar structureel op te nemen in de programmabegroting 2026 en verder.
Portefeuillehouder BP - Tijdelijke regeling isolatiesubsidie voor eigenaar-bewoners Oost Gelre met een laag besteedbaar inkomen (3462-2025)

In 2022 en 2023 heeft de gemeente SPUK-gelden vanuit het Rijk gekregen om energiearmoede tegen te gaan. De ‘Tijdelijke regeling isolatiesubsidie voor eigenaar-bewoners Oost Gelre met een laag besteedbaar inkomen’ ondersteunt eigenaar-bewoners met een laag besteedbaar inkomen om hun woning te verduurzamen. Hierdoor verbetert de energetische kwaliteit van de woning en het wooncomfort.

Besluit:

  1. De ‘Tijdelijke regeling isolatiesubsidie voor eigenaar-bewoners Oost Gelre met een laag besteedbaar inkomen’ vast te stellen.

21 januari 2025

Portefeuillehouder BP - Aanbesteding warmteprogramma (3196-2025)

Uiterlijk 31-12-2026 moeten de gemeenten een warmteprogramma opgesteld hebben. Hiervoor moet de Transitie Visie Warmte uit 2021 aangepast worden. Wij willen een bureau inhuren ter ondersteuning. Hiervoor dient een aanbestedingsprocedure gevolgd te worden.

Besluit:

  1. In te stemmen met het aanbesteden van ondersteuning bij het opstellen van het warmteprogramma.
Portefeuillehouder JH - Workshopruimte, afhaalpunt en opslag Grobbenweg 5 Zieuwent (3359-2025)

Er wordt geadviseerd mee te werken aan het ingediende verzoek om de bestaande hondenopvang aan de Grobbenweg 5 te Zieuwent uit te breiden op twee onderdelen. Het gaat om het toevoegen van een afhaalpunt en opslag voor spullen gerelateerd aan de hondenopvang, en het creëren van een ruimte voor het geven van workshops gerelateerd aan de hondenopvang. Deze activiteiten zijn onder voorwaarden passend. In de huidige situatie zijn er bouwwerken aanwezig welke nog niet zijn vergund. Het gaat om kleine speeltoestellen en schuilgelegenheden voor honden. Deze bouwwerken kunnen vergund worden met een vergunning voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit.

Besluit:

  1. In principe en onder voorwaarden mee te werken aan het verzoek om de nevenactiviteit hondenopvang aan de Grobbenweg 5 te Zieuwent uit te breiden met een workshopruimte en een afhaalpunt en opslag ten behoeve van ondergeschikte detailhandel, waarbij bestaande bouwwerken ten behoeve van de hondenopvang tevens vergund worden.
  2. In te stemmen met het opstellen en sluiten van een anterieure overeenkomst met initiatiefnemer voor het onder 1. genoemde initiatief.
Portefeuillehouder BP - Intentieovereenkomst Flexwonen, ProWonen en Oost Gelre (4096-2025)

De afgelopen periode zijn er diverse overleggen gevoerd tussen Woonstichting Prowonen en de gemeente Oost Gelre over het realiseren van 30 flexwoningen in Oost Gelre, specifiek in de kernen Lievelde en Lichtenvoorde. De afspraken zijn vastgelegd in een intentieovereenkomst. Wij adviseren u in te stemmen met de intentieovereenkomst en deze te ondertekenen. In de bijlage treft u de overeenkomst aan.

Besluit:

  1. In te stemmen met de Intentieovereenkomst Flexwonen tussen ProWonen en Gemeente Oost Gelre.

Februari 2025

Week 7 - Besluitenlijst 11 februari 2025

Besluitenlijst College van B&W

11 februari 2025

Portefeuillehouder ED - Netwerk Ouderen en Veerkracht Achterhoek (58159-2024)

In 2025 ontwikkelt NOVA (Netwerk Ouderen en Veerkracht Achterhoek) een meerjarenplan voor de periode 2026-2029, dat aansluit op het IZA-uitvoeringsplan en de doelen van uitvoeringscoalitie 2: Veerkrachtig Ouder Worden. In het kader van de doelstellingen van het Integraal Zorgakkoord (IZA) is het van belang om de expertise en de lopende activiteiten van NOVA te verbinden met nieuwe en lopende IZA-projecten en -aanvragen rondom het thema 'Veerkrachtig Ouder Worden'. Dit biedt mogelijkheden om bestaande kennis en ervaring te benutten en om bij te dragen aan de regionale en landelijke doelstellingen binnen het IZA. Daarom willen we 2025 gebruiken als een overbruggingsjaar.

Besluit:

  1. In te stemmen met het verlengen van het meerjarenprogramma Veerkracht Ouderen Achterhoek tot en met december 2025.
Portefeuillehouder AB - Toekenning gemeentelijke onderscheiding (7587-2025)

Aan vertrekkende bestuurders kan de gemeentelijke onderscheiding worden toegekend, als blijk van waardering voor de zittingsjaren als lid van de gemeenteraad of als lid van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oost Gelre. In verband met het neerleggen van zijn functie als wethouder per 1 februari 2025 wordt de onderscheiding met dit voorstel formeel toegekend aan Bart Porskamp.

Besluit:

  1. Formeel te besluiten om de gemeentelijke onderscheiding toe te kennen aan wethouder Bart Porskamp, in verband met het neerleggen van zijn functie per 1 februari 2025.

4 februari 2025

Portefeuillehouder GT - Integrale laadvisie 2025-2027 (5914-2025)

De rijksoverheid heeft samen met decentrale overheden (IPO en VNG), marktpartijen en netbeheerders een Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) opgesteld. De NAL is onderdeel van het Klimaatakkoord en heeft als doel ervoor te zorgen dat laadinfrastructuur geen drempel vormt voor de groei van het aantal elektrische voertuigen. In de NAL staan acties benoemd, bijvoorbeeld dat elke gemeente een integrale laadvisie en plaatsingsbeleid moet vaststellen. De laadvisie dient tweejaarlijks herzien en vernieuwd te worden. Dit om concrete cijfers toe te passen in de visie.

Besluit:

  1. In te stemmen het voorstel aan de raad om:
    1. De integrale laadvisie 2025-2027 vast te stellen.
Portefeuillehouder ED - Uitgangspuntennota 2026 GGD Noord Oost Gelderland

De Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) schrijft voor dat de GGD Noord- en Oost- Gelderland de algemene financiële en beleidsmatige kaders voor de begroting van het volgende jaar aan de raden toestuurt. De Uitgangspuntennota 2026 wordt daarom voorgelegd aan de raad. Het DB verzoekt de raden van de deelnemende gemeenten om voor 1 maart 2025 hun eventuele zienswijze in te dienen. Aan de gemeenteraad Oost Gelre wordt geadviseerd om een zienswijze in te dienen op de Uitgangspuntennota 2026.

Besluit:

  1. In te stemmen met het voorstel aan de raad om:
    1. Een zienswijze in te dienen op de Uitgangspuntennota 2026 GGD en daarmee de GGD NOG te verzoeken:
    - focus aan te brengen op het doorontwikkelen van diensten en producten voor mentale gezondheid bij jeugd;
    - kritisch naar het takenpakket te kijken naar welke taken wettelijk en niet wettelijk zijn en dit takenpakket te evalueren;
    - bij de uitvoer van hun producten en diensten actief de samenwerking te zoeken met andere GGD regio’s;
    - het draagvlak ten aanzien van het niet doorlopen van een zienswijzeprocedure bij de Uitgangspuntennota te onderzoeken.

28 januari 2025

Portefeuillehouder JH - Principeverzoek Bedrijfshotel Laarberg (5016-2025)

Er wordt geadviseerd mee te werken aan het initiatief voor een bedrijfshotel op bedrijventerrein Laarberg. Het plan bestaat uit en short-stay voorziening voor 300-350 internationale werknemers op een kavel tussen het Bolwerk en de Batterij.

Besluit:

  1. In principe en onder voorwaarden mee te werken aan het verzoek voor de realisatie van een bedrijfshotel voor internationale werknemers op bedrijventerrein Laarberg.
  2. In te stemmen met het opstellen en sluiten van een anterieure overeenkomst met initiatiefnemer voor het onder 1. genoemde initiatief.
Week 8 - Besluitenlijst 18 februari 2025

Besluitenlijst College van B&W

18 februari 2025

Portefeuillehouder ED - Nieuw normenkader Huishoudelijke Ondersteuning 2025 (5555-2025)

De Centrale Raad van Beroep heeft uitspraak gedaan over de normtijden voor wasverzorging die gebruikt worden in het normenkader Huishoudelijke Ondersteuning van bureau HHM. Met dit voorstel wordt het huidige normenkader aangepast zodat deze in overeenstemming is met de uitspraak op 9 januari 2025 van de Centrale Raad van Beroep. Hiermee kan het normenkader dienen als basis voor het berekenen van de normtijden voor huishoudelijke ondersteuning.

Besluit:

  1. In te stemmen met het met terugwerkende kracht vanaf 9 januari 2025 toepassen van het nieuwe normenkader Huishoudelijke Ondersteuning 2025 van bureau HHM.
Portefeuillehouder GD - Voortzetting samenwerking Aanpak Droogte en Wateroverlast Achterhoek en Liemers (4967-2025)

In 2022 is een bestuurlijke samenwerking afgesproken voor de Achterhoek en de Liemers in de Aanpak Droogte. Deze willen we voortzetten. Met programmaplan ‘Aanpak Droogte en Wateroverlast Achterhoek en Liemers 2025-2026’ willen de gebiedspartners de Achterhoek en de Liemers beter bestand maken tegen de toenemende weersextremen.

Besluit:

  1. In te stemmen met voortzetting van de bestuurlijke samenwerking Aanpak Droogte en Wateroverlast Achterhoek en Liemers en daarmee de samenwerking aan de ontwikkeling van een klimaatbestendige regio.

11 februari 2025

Portefeuillehouder JH - Functieverandering, woningsplitsing en realisatie woning Huttendijk Vragender (5355-2025)

Aan Huttendijk 10 in Vragender bevindt zich een agrarisch bouwvlak met functie ‘agrarisch met waarden – Landschapswaarden’ en gebiedsaanduiding ‘overige zone – groene ontwikkelingszone’. De agrarische bedrijfsactiviteiten zijn gestaakt en de familie wenst op het erf te blijven wonen. De beoogde ontwikkeling omvat het splitsen van de bestaande woonboerderij (voor- en achterhuis) en het verbouwen van een gedeelte van de veestal tot een levensloopbestendige woning. Dit is in strijd met de regels uit het vigerende tijdelijk deel van het omgevingsplan en vereist een functieverandering van agrarisch bouwvlak naar een woonfunctie, inclusief woningsplitsing en de sloop van leegstaande agrarische bebouwing. Er wordt geadviseerd onder voorwaarden medewerking te verlenen aan het initiatief, omdat wordt voldaan aan de voorwaarden uit het tijdelijke deel van het omgevingsplan voor functiewijziging naar wonen en woningsplitsing. Bovendien kan met maatwerk, gericht op ruimtelijke kwaliteit, een levensloopbestendige woning binnen het bestaande gebouw worden gerealiseerd.

Besluit:

  1. In principe en onder voorwaarden in te stemmen met functieverandering van agrarisch bouwvlak naar wonen.
  2. In te stemmen met het splitsen van de bestaande woning in twee afzonderlijke wooneenheden.
  3. In te stemmen met de mogelijkheid tot realisatie van een levensloopbestendige woning in de voormalige melkveestal.
  4. In te stemmen met het opstellen en sluiten van een anterieure overeenkomst met initiatiefnemer voor het onder 1, 2 en 3 genoemde initiatief.
Portefeuillehouder JH - Principeverzoek Boerijendijk 1-3 Groenlo (6676-2025)

Een agrarisch bedrijf aan de Boerijendijk 1-3 heeft een principeverzoek ingediend voor het omvormen van het bedrijf naar:
- een regulier bedrijf (camperombouwbedrijf, max. 500 m2),
- het omzetten van een agrarische bedrijfswoning naar een ‘reguliere’ bedrijfswoning
- het omzetten van een tweede agrarische bedrijfswoning naar een burgerwoning
- het toezeggen van een extra woning waarvan de locatie nog bepaald moet worden.
Het college wordt voorgesteld om hier onder voorwaarden aan mee te werken.

Besluit:

  1. In principe, onder voorwaarden, mee te werken aan het verzoek voor het omvormen van een agrarsich bedrijf aan de Boerijendijk naar:
    - een regulier bedrijf (camperombouwbedrijf, max 500 m2),
    - het omzetten van een agrarische bedrijfswoning naar een ‘reguliere’ bedrijfswoning,
    - het omzetten van een tweede agrarische bedrijfswoning naar een burgerwoning,
    - het toezeggen van een extra woning waarvan de locatie nog bepaald moet worden.
  2. In te stemmen met het opstellen en sluiten van een anterieure overeenkomst voor het onder 1. genoemde verzoek.

Maart 2025

Week 10 - Besluitenlijst 4 maart 2025

Besluitenlijst College van B&W

4 maart 2025

Portefeuillehouder AS - Intern controleplan 2025 (10025-2025)

Met het interne controleplan wordt uitvoering gegeven aan artikel 212 en 213 van de Gemeentewet waarin uw college de zorg draagt voor de toetsing van de rechtmatigheid van het financiële beheer en van de inrichting van de financiële organisatie. In de ‘Verordening financieel beleid, beheer en organisatie Gemeente Oost Gelre’ is dit nader uitgewerkt.

Besluit: 

  1. Het interne controleplan 2025 vast te stellen.
Portefeuillehouder ED - Begroting 2025 Sociaal Domein Achterhoek (5062-2025)

Het voorstel wat voor ligt gaat om het vaststellen is de begroting Sociaal Domein Achterhoek (SDA) 2025. Door in te stemmen met dit voorstel kan het team van medewerkers dat regionaal werkzaam is in het SDA hun werkzaamheden blijven uitvoeren. Daarnaast kan hiermee een regionale strategisch beleidsadviseur worden geworven.

Besluit:

  1. In te stemmen met de begroting 2025 Sociaal Domein Achterhoek.
  2. In te stemmen met de uitbreiding van de reguliere begroting van Sociaal Domein Achterhoek met 1 fte voor een strategisch adviseur (in de begroting benoemd onder nieuw beleid).
Portefeuillehouder ED - Beleidsregels Jeugd gemeente Oost Gelre 2025 (60100-2024)

In de beleidsregels Jeugd wordt er invulling gegeven aan de uitgangspunten in de werkwijze en procedure rondom de gemeentelijke taken die Oost Gelre uitvoert vanuit de Jeugdwet. De werkwijze in het beoordelen van recht op aanspraak vanuit de Jeugdwet is geactualiseerd en er zijn tekstuele wijzigingen doorgevoerd zodat onder andere de segmenten in de jeugdhulp correct zijn vermeld.

Besluit:

  1. De beleidsregels Jeugd van 2025 voor de gemeente Oost Gelre vast te stellen.
Portefeuillehouder ED - Samenwerkingsovereenkomst 'JOGG Gezonde Jeugd Gezonde Toekomst' (6097-2025)

Door het aangaan van de samenwerkingsovereenkomst gaat de gemeente Oost Gelre aan de slag met de JOGG-aanpak. Via een lokale integrale aanpak werkt JOGG aan het structureel gezonder maken van de leefomgeving van kinderen en jongeren. Daarnaast ondersteunt JOGG de gemeente ook bij de inrichting van de ketenaanpak ‘Aanpak overgewicht en obesitas kinderen’ voor het organiseren van zorg en ondersteuning voor kinderen met overgewicht en obesitas.

Besluit:

  1. Een samenwerkingsovereenkomst met de stichting ‘JOGG Gezonde Jeugd Gezonde Toekomst’ voor een periode van 3 jaar (februari 2025 tot en met januari 2028) aan te gaan om te werken aan een gezonde leefomgeving voor kinderen en jongeren.
Portefeuillehouder ED - Aanwijzingscriteria lokale publieke media-instelling (10497-2025)

Vaststelling van eventueel aanvullende (voorkeurs)criteria en weging voor de lokale publieke media-instelling. Als er zich meer aanvragers melden moet uw de raad advies uitbrengen over welke aanvrager gekozen wordt. In dit voorstel zijn aanvullende criteria opgenomen, evenals een wegingsadvies, die kunnen helpen om tot een gewogen oordeel te komen.

Besluit:

  1. In te stemmen met het voorstel aan de raad om:
    1. Aanvullende toetsingscriteria vast te stellen voor de aanwijzingsprocedure van de lokale publieke media-instelling voor onze gemeente, te weten:
    Samenwerkingen met lokale partners en/of organisaties
    1. In hoeverre geeft de aanvrager inzicht in de samenwerkingen die hij aangaat met (lokale) partners, zoals onderwijs, bibliotheken, culturele organisaties, sportinstellingen en/of andere media instellingen.
    Interactie en participatie inwoners
    2. In hoeverre geeft de aanvrager vorm aan interactie met inwoners van de gemeente.
    3. In hoeverre is er sprake van burgerparticipatie bij het verzorgen van het media-aanbod.
    4. In hoeverre maakt de media-instelling gebruik van vrijwilligers en in hoeverre zijn die vrijwilligers een goede afspiegeling van de samenleving?
    5. In hoeverre zorgt de aanvrager ervoor dat hij goed vindbaar/bereikbaar is voor inwoners voor eventuele vragen/opmerkingen/suggesties.
    Professionele organisatie
    6. In hoeverre heeft de aanvrager een transparante organisatiestructuur, met duidelijk belegde taken en verantwoordelijkheden (bestuur/PBO/redactie).
    7. In hoeverre is de redactionele onafhankelijkheid geborgd, bijvoorbeeld in (redactie)statuten of samenwerkingsovereenkomsten.
    8. In hoeverre zijn de journalisten van de aanvrager professioneel, waarbij de 28 punten van de Code voor de journalistiek van de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) worden nageleefd?
  2. De volgende wegingsfactoren vast te stellen om een gewogen en transparant advies uit te kunnen brengen als er meer aanvragers zijn:
    - Per criterium moet er getoetst worden in hoeverre de aanvrager voldoet aan de eisen door een score te geven: niet aanwezig (- -), onvoldoende (-), matig (-+), goed (+), uitstekend (+ +).
    - Ook kan per criterium een hogere wegingsfactor worden toegekend, bijvoorbeeld factor 1,5 of 2. De drie wettelijke criteria zijn even hoog. Alle aanvragers moeten in ieder geval aan de wettelijke criteria voldoen. Bij de aanvullende toetsingscriteria hebben de criteria ‘Interactie en participatie inwoners’ en ‘Professionele organisatie’ de hoogste waarde en hiervoor wordt u voorgesteld een factor 2 toe te kennen, omdat dit het lokale draagvlak en de professionaliteit representeren. Het criterium ‘Samenwerking met lokale organisaties’ weegt gelijk met de wettelijke criteria en wordt gewogen met een factor 1.
Portefeuillehouder GT - Actualisatie en continuering subsidieregeling verduurzamen woningen (10338-2025)

Vanaf 2016 kent Oost Gelre een subsidieregeling voor verduurzamen woningen. Deze regeling is zeer succesvol gelet op de hoeveelheid aanvragen en de investeringen die gedaan worden ten behoeve van de energetische verbetering van woningen. De nu aangepaste regeling maakt het voor huiseigenaren met een woning met een bouwjaar tot en met 1991 nog aantrekkelijker om te verduurzamen. Dit omdat hiervoor al gratis Woningverbeterplannen kunnen worden aangevraagd en de subsidiebedragen hiervoor zijn verhoogd. Met name deze woningen dienen goed geïsoleerd te zijn om op termijn aardgasvrij te kunnen worden.

Besluit:

  1. De geactualiseerde subsidieregeling “Subsidieregeling Verduurzamen Woningen Oost Gelre 2025-2026” vast te stellen.

25 februari 2025

Portefeuillehouder JH - Bouw corsohallen Lievelderweg 92A en 92B Lievelde (6331-2025)

Aan Lievelderweg 92 in Lievelde bevindt zich een locatie die is aangewezen voor de bouw van corsowagens. Het geldende tijdelijke deel van het omgevingsplan biedt ruimte voor de realisatie van in totaal vier gebouwen. De beoogde gebouwen zijn in strijd met de regels, waardoor een procedure noodzakelijk is.

Besluit:

  1. In principe en onder voorwaarden meewerken aan de realisatie van twee gebouwen in afwijking van het vigerende omgevingsplan, voor de bouw van corsowagens aan Lievelderweg 92A en 92B in Lievelde.
  2. In te stemmen met het opstellen en aangaan van een anterieure overeenkomst voor het onder 1. genoemde initiatief.
Portefeuillehouder AB - Vertegenwoordiging van gemeente(bestuur) bij (gemeenschappelijke) regelingen (8826-2025)

Na de benoeming van wethouder Teselink heeft het college de verdeling van portefeuilles opnieuw vastgesteld en de vertegenwoordiging in diverse externe besturen opnieuw tegen het licht gehouden. Naar aanleiding daarvan wordt voorgesteld de vertegenwoordiging bij enkele gemeenschappelijke regelingen te actualiseren.

Besluit:

  1. Wethouder de heer G.J. Teselink aan te wijzen als:
    - lid van het algemeen bestuur van de gemeenschappelijk regeling Omgevingsdienst Achterhoek;
    - lid van het algemeen bestuur van de gemeenschappelijke regeling Openbaar Lichaam Vuilverwerking Noord Oost Achterhoek;
    - plaatsvervangend lid van het algemeen bestuur van de gemeenschappelijke regeling Fijnder.
  2. De raad voor te stellen om wethouder de heer J.B.M. Hoenderboom aan te wijzen als lid van het algemeen bestuur van de Regeling voor het Nederlands-Duitse openbare lichaam EUREGIO.
Portefeuillehouder GT - Beleidsdocument grote windmolens (51301-2024)

Na intensieve voorbereiding en participatie is het ontwerp van het Beleidsdocument grote windmolens in het voorjaar van 2024 voor zienswijzen ter inzage gelegd. Tegen het ontwerpbeleidsdocument zijn 15 zienswijzen ingediend. Het document bevat lokaal beleid voor grote windmolens en concrete kaders voor de locatie, de landschappelijke inpassing, de natuurcompensatie, de financiële participatie en het lokale eigendom en de eisen van en aan een concreet initiatief. Verder wordt de actuele landelijke regelgeving voor grote windmolens (conceptnormen voor afstand, geluid, slagschaduw etc.) aangehaald.
Belangrijke bijlage bij het beleidsdocument is een uitgebreid participatieverslag met daarin de gevoerde participatie uitgeschreven.
De stukken zijn samen met Berkelland tot stand gekomen in lijn met de Samenwerkingsovereenkomst. Voor Oost Gelre zijn de stukken ook van toepassing op zoekgebied I (i).

Besluit:

  1. In te stemmen met het raadsvoorstel om:
    1. De Nota Zienswijzen van het ontwerp van het Beleidsdocument grote windmolens (gemeente Oost Gelre en gemeente Berkelland vast te stellen.
    2. Het Beleidsdocument grote windmolens (gemeente Oost Gelre en gemeente Berkelland) gewijzigd vast te stellen.
    3. Het Beleidsdocument grote windmolens (gemeente Oost Gelre en gemeente Berkelland) in werking te laten treden na de vaststelling van de verordening over lokaal eigendom door de gemeenteraad.
Week 11 - Besluitenlijst 11 maart 2025

Besluitenlijst College van B&W

11 maart 2025

Portefeuillehouder ED - Achterhoekse visie Nationaal actieplan dak- en thuisloosheid (44126-2024)

Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de opvang van kwetsbare mensen. Dit is een wettelijke taak, die in de Wmo is opgenomen. Deze taak is vastgelegd in eerdere visiedocumenten onder andere in het Visie en projectplan brede aanpak dak- en thuislozen 2020/2021. In december 2022 is het Nationaal actieplan dak- en thuislozen: eerst een (t)huis vastgesteld. Ondanks dat er diverse initiatieven zijn ontwikkeld, zien we dat het aantal dak- en thuislozen mensen toeneemt. Dit is een landelijke tendens. Dit geeft aanleiding om de visie op de maatschappelijke opvang opnieuw te herzien. Deze visie is samen met de regionale gemeenten opgesteld door regiogemeente Doetinchem. De komende periode ligt de visie aan alle betrokken gemeenten ter vaststelling voor. Wij zetten in op zes actiepunten: versterken bestaanszekerheid, preventie, wonen, versterken uitvoeringspraktijk, inzet ervaringsdeskundigheid en speciale aandacht voor specifieke groepen. Voor de uitwerking worden de extra ontvangen middelen van het Rijk voor het uitwerken van het Nationaal actieplan ingezet.

Besluit:

  1. De Achterhoekse visie Nationaal actieplan dak- en thuisloosheid vast te stellen.
  2. In te stemmen met het verder uitwerken van het uitvoeringsplan.
Portefeuillehouder ED - Inzet cofinanciering Regio Deal voor zorgcorporatie Mariënvelde (8035-2025)

Instemmen met het beschikbaar stellen van cofinanciering ten behoeve van de aanvraag voor financiering van de doorontwikkeling van Zorgcorporatie Mariënvelde De doorontwikkeling betreft het uitbreiden van de bewonersinbreng door het in beeld brengen van de talenten van de inwoners, het uitbreiden van de ontmoetingsmogelijkheden, de inzet van ICT en het beschikbaar maken van de opgedane kennis en ervaring voor andere initiatieven in de Achterhoek. Het project loopt van 2025 t/m 2027.

Besluit:

  1. In te stemmen met het verstrekken van cofinanciering ad € 180.000 (voor 3 jaar) ten behoeve van het project Zorgcorporatie Mariënvelde in het kader van de Regio Deal Achterhoek II en dit op grond van het aangenomen raadsvoorstel van 4 juni 2024 te dekken uit de algemene reserve.
Portefeuillehouder JH - Bezwaar tegen verlening omgevingsvergunning voor bouw zendmast en hekwerk nabij Parallelweg 10 Lievelde (10424-2025 en 51178-2024)

Het bezwaarschrift is gericht tegen het besluit van 30 september 2024 tot het bouwen van een zendmast en hekwerk t.b.v. mobiele communicatie van Vodafone op het perceel nabij Parallelweg 10 te Lievelde. Het bezwaarschrift is behandeld door de onafhankelijke Adviescommissie voor bezwaarschriften. De commissie adviseert uw college om het bezwaarschrift ontvankelijk, maar ongegrond te verklaren.

Besluit:

  1. Het bezwaarschrift d.d. 1 november 2024 tegen het besluit van 30 september 2024 ontvankelijk te verklaren.
  2. Het bezwaarschrift d.d. 1 november 2024 tegen het besluit van 30 september 2024 ongegrond te verklaren.